بهترین مکان برای رشد حشرات موذی، فضاهای بین پرزهای فرش هستند. تقریباً در همه خانه ها از فرش ها و موکت ها به عنوان یک کفپوش زیبا استفاده می شود. فرش ها به دلیل قرار گرفتن بر روی سطح زمین در معرض ریختن انواع مواد غذایی، انواع آلودگی ها و لکه ها هستند. ذرات ریز مواد غذایی در میان تار و پود فرش نفوذ کرده و در همان جا باقی می مانند. همچنین عوامل محیطی و تردد مداوم روی فرش، موجب آلودگی در آن می شوند. بنابراین شرایط برای رشد و تکثیر عوامل بیماری زا مانند حشرات ریز، قارچ ها و باکتری ها فراهم می شود واین عوامل از شرایط به وجود آمده استفاده کرده و تکثیر می شوند.  

راه حل حشرات موزی موجود در فرش‌ها

برای جلوگیری از گسترش حشرات و سایر عوامل بیماری زای فرش که عامل بسیاری از حساسیت ها و بیماری ها در بین اعضای خانواده به ویژه کودکان هستند باید به پاکیزگی فرش های پهن شده در منزل توجه نمود. در این میان، بدن کودکان به دلیل اینکه بیشتر از سایرین با فرش ها تماس دارد، بیشتر در معرض آلوده شدن قرار می گیرد. میکروب ها نیز بیشترین تأثیر خود را بر روی افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف تری باشند می گذارند و به راحتی فرد را دچار بیماری های مختلف می کنند.

با توجه به موارداشاره شده، لزوم رسیدگی و نظافت فرش ها بیش از پیش نمود می کند و به عنوان یک نتیجه می توان گفت برای کاهش ابتلای ساکنین خانه باید به نظافت و شستشوی مرتب فرش ها اهمیت داده شود. بهتر است هر هفته حداقل 3 مرتبه فرش های خود را با جاروبرقی تمیز کنید. همچنین در بازه های زمانی 12 تا 18 ماه یک بار نسبت به شستشوی فرش ها در قالیشویی اقدام نمایید. در صورتی که حضور حشرات ریز موجب رنجش خاطر شما شده می توانید از روش های مختلف دیگری مانند بخارشویی برای از بین بردن کامل آنها استفاده نمایید. از جمله مکان های مناسب دیگری که برای رشد و تکثیر حشرات و باکتری ها وجود دارند می توان به مبلمان، پتو و موکت اشاره کرد.

استفاده از خدمات قالیشویی‌

شرکتهای قالیشویی موجود در تهران با در اختیار داشتن دستگاه های مدرن و مکانیزه شستشو شما را در رسیدن به محیطی امن و عاری از هر گونه عوامل بیماری زا یاری می رسانند.

الیاف فرش ها به نحوی هستند که خاصیت نگهداری مقدار زیادی گرد و خاک را در خود دارند. این خصوصیت به ویژه در مورد فرش های دستباف صدق می کند. پشم موجود در تار و پود این نوع فرش به دلیل حالت پولک مانندی که دارد فضای کافی را برای جا دادن ذرات ریز گرد و غبار فراهم می آورد. اما همین خصوصیت پولک مانند از نشان دادن کثیفی های درون فرش جلوگیری می کند.

دلایل متعددی برای تمیز نشدن کامل فرش ها در اثر شستشو در منزل وجود دارند. شاید بتوان گفت مهمترین عامل در خارج نشدن گرد و غبار از فرش، شستشوی غیر اصولی فرش است. در اثر شستشوی معمولی فرش، نه تنها گرد و غبار از فرش خارج نمی شوند، بلکه زمینه پوسیدگی فرش نیز فراهم می شود. شاید بپرسید که چطور با شستشو در خانه، زمینه پوسیدگی فرش فراهم می شود؟

 پاسخ این پرسش بسیار ساده است. همانطور که گفتیم الیاف فرش، به ویژه فرش دستباف، حالتی مانند پولک دارد که گرد و خاک را در خود نگه می دارد. طبق عادت مرسوم، در همه خانه ها، مقداری آب روی فرش می ریزند و سپس شروع به شستن فرش می کنند. اما این کار کاملاً اشتباه است.

 قبل از هر چیز، باید گرد و غبار موجود در فرش را از آن خارج کنید؛ در غیر اینصورت با خیس شدن فرش، گرد و غبار در اعماق فرش رسوخ کرده و لایه ضخیمی از گل را تشکیل می دهد. شاید پس از شستشوی فرش، ظاهر آن تمیز شود اما پس از مدتی، فرش از عمق دچار پوسیدگی می شود

. همچنین استاندارد های شستشو در قالیشویی ها با استاندارد های شستشوی سنتی تطابق ندارند و در شستشوی صنعتی فرش، شاید تمیز شدن بهتر فرش خواهیم بود. اگر بخواهیم به طور ساده تری بگوییم، در واقع شستشو فرش بصورت سنتی در منزل بیشتر به فرش آسیب می رساند و برای سلامت آن مضر است. اینها اطلاعاتی هستند که یک متخصص شستشوی فرش باید به مشتریان خود گوشزد کند.

بسیاری از مردم پس از اینکه فرش هایشان دچار مشکلات عدیده ای مانند تاب برداشتن، در رفتگی، پوسیدگی و پارگی شدند، متوجه اشتباهاتشان می شوند و در این زمان است که با کارشناسان قالیشویی تماس می گیرند و درخواست کمک می کنند.

به طور معمول فرش ها هر 12 تا 18 ماه یک بار نیاز به شستشو دارند و طولانی تر شدن این مدت، پوسیدگی و و کثیفی را در فرش افزایش می دهد و به این ترتیب طول عمر مفید فرش کاهش می یابد.